اپل, بلاگ, تکنولوژی, گوشی

لنز اپل گلس قابل تنظیم

لنز های گوشی

این روز ها اغلب گوشی های جدید از چند لنز دوربین مختلف بهره مند هستند. و ظاهرا روز به روز تعداد لنز های دوربینی که در گوشی موبایل مورد استفاده قرار می گیرد افزوده می شود. اما دلیل نصب چند لنز در گوشی های جدید چیست؟ اصلا استفاده از چند لنز دوربین مختلف در یک گوشی مزیتی دارد؟ چندین سال پیش گوشی های پرچمدار از یک لنز دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی بهره مند می شدند و وقتی گفته می شد یک گوشی دوربین 8 مگاپیکسلی دارد، همه متعجب و شگفت زده می شدند.

به تدریج کیفیت لنز دوربین گوشی ها بیشتر و بیشتر شد. و لنز های 16 مگاپیکسلی، 21 مگاپیکسلی و… در گوشی های موبایل نصب شدند که به مراتب کیفیت بهتری نسبت به لنز های قبلی داشتند. اما به تدریج برخی از شرکت ها شروع به تجهیز گوشی های خود به دو لنز دوربین کردند.

گوشی هایی که به این صورت تولید شدند را اصطلاحا مجهز به دوربین دوگانه (Dual camera) نامیدند. مجموعه دوربین اصلی این گوشی ها از دو لنز تشکیل می شد و عموما لنز دوربین آن از نوع تله فتو (telephoto) بود. که در رابطه با ماهیت آن پس از گذشت مدتی، بکارگیری سه لنز دوربین در گوشی های هوشمند رایج شد. و هم اکنون خیلی از گوشی های میان رده و رده بالای اندروید از سه لنز دوربین اصلی بهره می برد. و حتی آیفون 11 پرو اپل هم اکنون از این ویژگی بهرمند است.

لنز اپل، گلس قابل تنظیم

در گذشته اپل بارها ایده هایش برای لنز های خود تنظیم قابل استفاده در اپل گلس را به ثبت رسانده است. معمولا اغلب این ایده ها بر یک اصل واحد متمرکز بوده اند. و آن این است که با استفاده از تنظیم خودکار و تعویض شکل لنز ها، عینک واقعیت افزون یا واقیعت مجازی نیازی به لنز اضافه نداشته باشند. اما اکنون اپل در رویکرد متفاوت، ایده ی لنز خود تنظیم را برای کمک تمامی کاربران (صرف نظر از دید آن ها) به ثبت رسانده است. که با بهبود تصاویر باعث جلوگیری از حواس پرتی کاربر می شود.
اختراع ثبت شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان (سیستم نمایش با تنظیمات نوری) مجموعه اهداف اپل برای نحوه ی تغییر لنز به منظور نمایش بهتر اجسام vr و ar را شامل می شود. که در بعضی مباحث فنی، پیچیده اما کاربردی به نظر می رسد.

غول فناوری کوپوتینو در مستندات اختراع به این نکته اشاره می کند. موقع قمار اون لاین که دستگاه های الکترونیکی گاهی اوقات دارای اجزای نوری قابل تنظیم هستند. کیفیه لعب بلاک جاک برای مثال،
دستگاه های الکترونیکی پوشیدنی مانند دستگاه های قابل نصب روی سر (هدست ها) ممکن است. شامل نمایشگر هایی برای نمایش محتوای تولید شده در کامپیوتر باشد که با محتوای دنیای واقعی ترکیب و پوشانده می شود.
سیستم پیشنهادی اپل برای ارائه مطلوب محتوا می تواند. موقع مراهنات عربی دارای یک مولفه ی نوری قابل تنظیم در راستا با زمینه دید کاربر باشد.

به عنوان مثال تنظیم روشنایی اشیا واقعی در شرایطی که کاربر محتوای تولید شده در کامپیوتر را مشاهده می کند و روی اجسام واقعی به وسیله لایه ای مجازی پوشانده شده است.

سیستم

در سیستم های کنونی در برخی مواقع کارت های اطلاعاتی مبتنی بر واقعیت افزوده برای کاربران به نمایش در می آید. روشن تر بودن محیط اطراف باعث حواس پرتی آن ها می شود. اکنون اپل راه حلی برای این موضوع در نظر گرفته است.

و احتمالا اپل گلس می تواند ویژگی درک نور محیط اطراف کاربر و تنظیم آن متناسب با اشیا vr و ar را داشته باشد. سیستم مذکور اگر بتواند روشنایی با تاریکی منظره های دنیای واقعی را که از طریق آن دیده می شود، تنظیم کند، باعث می شود عینک واقعیت افزوده تصویری پایدار و ثابت ارائه دهد.
اپل ادعا می کند هنگام استفاده از اجزای سازنده ی نور قابل تنظیم در دستگاه های الکترونیکی، چالش هایی ایجاد می شود.

برای مثال، اجزای نوری قابل تنظیم برای دستگاه های قابل نصب روی سر (HMD) ممکن است بیش از حد حجیم یا سنگین باشند و برخی از آن ها می توانند اثرات شکست نور یا سایر اثرات نا مطلوب را که باعث ایجاد مصنوعات مرئی می شوند، نشان دهند.

جدید ترین اخبار تکنولوژی را در فارس جانبی دنبال کنید.

نوشته های مشابه