اپل, بلاگ, تکنولوژی, شرکت, گوشی

مدیر عامل کوالکام، تراشه M1 اپل را ستایش کرد

پردازنده

تراشه ها در گوشی های مختلف انواع گوناگونی دارند. شرکت های ساخت این پردازنده ها هر ساله در حال رقابت با یکدیگر هستند. و می کوشند تا با طراحی و ساخت پردازنده های جدید از رقبای خود پیشی بگیرند. شرکت های بزرگ ساخت گوشی های همراه هم هر ساله بهترین پردازنده ها را برای گوشی های میان رده و پرچمدار خود انتخاب میکنند.

تراشه M1 اپل

اپل در گوشی های جدید خود از پردازنده های قدرتمند و جدید خود استفاده کرده است. که این شرکت با شرکت کوالکام در سال‌های اخیر پیرامون مسائل مربوط به سیاست صدور مجوز در مورد طراحی تراشه‌ها با یکدیگر جدال بسیار زیادی داشته‌اند. طبق اعلام کوالکام، این سیاست در چند کلمه خلاصه می‌شود: بدون مجوز، تراشه‌ای در کار نیست.

هر دو برند یاد شده همچنین در مورد پتنت‌ها با یکدیگر به دفعات درگیر شده‌اند. به این ترتیب نهایتا آن‌ها تصمیم گرفتند تا تفاهم نامه‌ای را امضاء کنند. کوپرتینویی‌ها با پرداخت 4.5 میلیارد دلار به کوالکام، کلیه این قضایا را پایان داده. و تمام دعواهای حقوقی آن‌ها با یکدیگر به این ترتیب خاتمه یافت. العاب الربح من الانترنت به همین خاطر اپل توانست مجوز دریافت تراشه از کوالکام به مدت شش سال را دریافت کند.

به این ترتیب اپل و کوالکام نه تنها مانند یک رفیق تمام و عیار شده‌اند، بلکه مدیر عامل Qualcomm حالا لب به تمجید از تراشه اختصاصی جدید اپل با نام M1 باز کرده است. پردازنده یاد شده که به کمک معماری 5 نانومتری و توسط شرکت TSMC تولید شده است. به عنوان رقیب تراشه‌های اینتل برای مک بوک‌ها در نظر گرفته شده است.

این تراشه میزبان 16 میلیارد ترانزیستور است که در مقایسه با پردازنده A14 Bionic، حدودا 4 میلیارد ترانزیستور بیشتر را در خود جای داده است. بد نیست بدانید که تعداد بیشتر ترانزیستورها، باعث افزایش قدرت پردازنده می‌شود.

مدیر عامل شرکت کوالکام در مقابل این تراشه حرفی برای گفتن نداشت و فقط لب به تحسین آن باز کرد. العاب الخیول در پادکست وب سایت The Verge، زمانی که از او در مورد درس‌هایی که کوالکام و مایکروسافت باید از تراشه M1 اپل بگیرند سوال پرسیده شد، او در پاسخ چنین گفت: این موضوع باورهای ما را تأیید کرده است. این که کاربران گوشی‌های هوشمند، انتظارات خود از تجربه کار با پی‌سی‌ها را این گونه تعریف کرده‌اند.

جدید ترین اخبار تکنولوژی را در فارس جانبی دنبال کنید.

نوشته های مشابه